keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Sulautuva opetus vs. monimuoto-opetus

Jollaksen verkkokoulutuksia kehitettäessä on noussut esille pohdinta siitä, millä termillä kutsumme valmennuksia, joissa yhdistellään lähi- ja verkko-opetusta. Jos työskentelisimme englanniksi, ongelmaa ei olisi: blended learning olisi oikein näppärä. Mutta tietenkin Suomessa tämän(kin) pitää olla monimutkaista… 

Opiskellessani ja työskennellessäni 2000-luvun alkupuoliskolla verkko-opetuksen parissa, homman nimi oli monimuoto-opetus. Monimuoto-opetuksella tarkoitetaan opetusta, joka yhdistää lähiopetusta sekä verkon kautta tapahtuvaa opetusta. Wikipedian mukaan ” Monimuoto-opetuksessa opetuksessa pyritään monimuotoisuuteen, esimerkiksi opetus voi olla myös luokka-, verkko-, luento-, ryhmä-, lähi- sekä etäopetusta.”. 

Palatessani viiden vuoden tauon jälkeen takaisin verkko-opetuksen maailmaan, alan ihmiset puhuivatkin sulautuvasta opetuksesta ja –oppimisesta. Termi tuntuisi juontavan juurensa Piirtoheittimen numerossa 2/2005 olleeseen juttuun Blended Learning - Katsaus sulautuvaan yliopisto-opetukseen. Termin kehitettiin kuvaamaan paremmin opetuksen ympäristöjen integroitumista ja ”sulautumista” uudeksi kokonaisuudeksi. Integroinnin kohteena voivat olla mm. ”tiedon ja toiminnan eri muodot, opetuksen metodit, verkko ja kasvokkain –opetus, koulutus ja työssä oppiminen, synkroninen ja asynkroninen opetus, yhdessä oppiminen ja itseohjautuva opiskelu”. Wikipedian mukaan sulautuva opetus korostaa enemmän opettajakeskeistä opetuksellista näkökulmaa. 

Entäpä termien yleisyys ja tunnettuus? Rakas armas google löytää sulautuvalle opetukselle lähes 4 000 osumaa, monimuoto-opetus saa liki 68 000 osumaa. Tämä tuntuu heijastelevan aika hyvin sitä näppituntumaa, että monimuoto-opetus soittaa ihmisten päissä melko hyvin kelloja, mutta sulautuva opetus on melko tuntematon termi. 

Mitähän tästä nyt vetäisi yhteen. Sulautuva on mielestäni sumeampi ja tuntemattomampi termi ja sikäli sen käyttö tuntuu ikävältä. Toisaalta sulautuva pitää sisällään painotuksen eri muotojen integraatiosta ja siinä on myös ”modernimpi” sävy. Eri asia sitten on, tarvittiinko oikeastaan uutta termiä. Miksei monimuotoinen olisi voinut sisältää näiden monien muotojen integraatiota? 

Jään mielenkiinnolla seuraamaan, kumpi päätyy niskan päälle ja kuoleeko toinen termeistä ja päätyy samalle hautausmaalle tietokoneavusteisen opetuksen kanssa. Itse olen hiljalleen kangerrellen kallistumassa sulautuvan opetuksen suuntaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti