perjantai 14. syyskuuta 2012

Oppeja Helsingin yliopiston Avoimelta yliopistolta

Pääsimme pitkän tauon jälkeen jatkamaan benchmarkausvierailujamme. Tällä kertaa vuorossa oli Helsingin yliopiston Avoin yliopisto.

Avoin järjesti ensimmäisen verkkokurssin vuonna 1996. Verkko-opintoja tarjotaan tällä hetkellä noin 30 oppiaineessa ja niitä on tarjolla 700 opintopisteen verran. Kokemusta on siis jo karttunut hyvä määrä.

Avoimessa aloitettiin alun perin kehittämään verkko-opetusta, jotta parannettaisiin saavutettavuutta. Myös Jollaksessa saavutettavuus on ollut mielessä: kenties valmennuksiin osallistuminen helpottuu, jos aina ei tarvitsekaan matkustaa Helsinkiin. 

Verkko-opetusta suunnittelivat Avoimessa aluksi verkko-opetuksen asiantuntijat. Myöhemmin verkko-opetuksen suunnittelu siirtyi koulutussuunnittelijoille, jotka suunnittelevat myös koulutusten lähiopetuksen. Meillä tämä suunnitteluvastuu on mietittävä tarkoin läpi. Kaikki suunnittelu kannattaa varmastikin tehdä substanssi-asiantuntijoiden kanssa yhteistyössä, mutta mikä rooli on alkuvaiheessa kenelläkin? 

Avoimessa on huomattu, että verkko-opetus ei välttämättä ole koulutusta tarjoavalle organisaatiolle kustannustehokkain tapa toteuttaa: halvinta on yleensä koota iso joukko luentosaliin. Tämä on meidänkin hyvä pitää mielessä. Toisaalta voimme sisäisenä toimijana miettiä asiaa laajempanakin kokonaisuutena: Jollaksen kouluttajat kulkevat ympäri Suomea kouluttamassa, verkko-opetuksessa matkustamiseen käytetty aika ja raha säästettäisiin. Ja entä sitten osuuskaupoille: taas säästyy aikaa ja rahaa kun opiskelijoiden ei tarvitse aina matkustaa ja majoittua Helsinkiin. 

Verkko-opintojen kustannustehokkuus myös kasvaa, jos samalla toteutustavalla pyöritetään opintoja vuodesta toiseen. Lisäksi kustannuksiin liittyen Avoin painotti tätä asiaa: varsinkin alkuvaiheessa verkko-opetuksen käyttöönotto vaatii paljon resursseja. Sinänsä itsestäänselvyys, mutta taitaa silti unohtua usein, vai mitä? 

Avoimessa oli myös huomattu, että uusia työkaluja käyttöön otettaessa opettajat alkavat miettiä samalla myös lähiopetusta uusin silmin. Verkko-opetuksen käyttöönotto toimii siis ikään kuin lähtölaukauksena opettajan ja opetuksen laajemmallekin pedagogiselle kehitykselle. Kuulostaa hyvältä :). 

Avoimessa järjestetään verkko-opetukseen liittyen täsmäkoulutuksia henkilöstölle. Pitkiä koulutuksia ei juuri ole, vaan täsmäkoulutusten lisäksi harrastetaan vierihoitoa sekä tuotetaan ohjeistusta opetuksen ja suunnittelun tueksi. Asiat opitaan pitkälti learning by doing –periaatteella. Opiskelijakyselyillä kerätään parannusehdotuksia verkko-opintoihin liittyen. Kuinkahan suoraan näitä käytäntöjä kehtaisi kopioida ;). 

Kiitokset Eeva-Liisalle, Kaisalle, Margitille ja Birgitalle erittäin antoisasta vierailusta. Toivottavasti tapaamme uudestaankin kuulumisten päivityksen merkeissä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti